공부/기본 이론

LUT란? LUT 사용법은?? by Patrick Inhofer

반응형

본문

http://blog.naver.com/dwater1/220810673551 

Look-Up Table(LUT)는 색상hue, 채도saturation, 조도brightness를 "수학적으로 정확하게" 조정하여 촬영된 원본 이미지의 RGB값을 새로운 RGB값으로 만들어주는 방법이다.

LUT는 과학적으로 정밀하게 쓰일 수도 있고(예를 들면, sRGB색공간을 DCI P3색공간으로 옮기기 위해) 또는 어떤 특정한 룩look을 구현하기 위해 사용할 수도 있다(예를 들면, 라이트룸에 있는 preset처럼)

LUT에 대해 들어보면 왠지 당신의 작업에 딱 맞아 떨어지는 완벽한 LUT이 (어디엔가) 있을 것만 같다. (예를 들면, 어떤 카메라의 log셋팅으로 찍어서 어떤 LUT 하나만 씌우면 촥! 하고 멋진 결과물이 나올 것 같은 기대 말이지...)  

뿐만 아니라, (당신이 사용하는) 카메라 제조사에서 만든 LUT라면 log로 찍은 플랫한 이미지를 제대로 해석해줄 거라 기대할 수도 있다.  

대답은 '아니오'다.

-LUT를 이해려면...

LUT에는 다양한 종류가 있다는 사실을 이해해야 한다.

LUT의 종류

 

1) Technical LUTs:

테크니컬 LUT는 이미지를 하나의 색공간(color space 또는 gamut)에서 다른 색공간으로 옮기기 위해 만들어졌다.  해당 LUT의 최종 목표는 두 가지 다른 시청 환경에서 똑같은 결과물을 만들어내는 것이다. 예를 들면, (똑같은 소스를) TV에서 보는 것과 잉크젯 프린터로 출력해서 보는 결과를 똑같이 맞춰주는 것이다.   

 

2) Creative LUTs:

크리에이티브 LUT는 다른 소프트웨어에서도(예를 들면, 프리미어 프로와 다빈치 등에서) 늘 한결같이 LUT가 가진 하나의 룩look을 표현할 수 있게 해준다.

 

*우리가 creative LUT를 technical LUT라고 생각하고 사용할 때 문제가 발생한다.  실제로 다양한 컬러 보정 LUT들이 이런 오해를 받고 있다.

 

3) Camera LUTs:

카메라 LUT의 좋은 예가 ARRI Alexa의 Rec709 LUT다.  이 LUT는 ARRI의 flat한 LOG-C에 적용하기 위해 디자인 되어 있다.  이런 종류의 LUT는 technical LUT와 creative LUT를 합친 결과물이라고 할 수 있다.  camera LUT는 왠지 수학적으로 정밀하게 만들어졌을 것만 같다.  그러니 해당 LUT를 사용할 때마다 정확하게 작동하리라 기대하게 된다.  그렇지만 사실은 그렇지 않다.  왜!?

바로 노출exposure 때문이다.

(장면마다) 카메라의 센서에 도달하는 광량이 다르기 때문에 암부와 명부의 관계가 바뀐다.  그러면 해당 이미지에 적용한 LUT도 영향을 받는다.  

결과적으로 camera lut는 creative 툴이고 (그레이딩을 하기 위한) 특정한 목표를 가지고 만들어졌다.  그러나 해당 카메라로 촬영한 모든 화면에 일괄적으로 적용할 수는 없다.  LUT에 익숙하지 않은 작업자들은 이 개념을 받아들이는 것이 힘들 것이다.   

 

 

-Camera LUT는 "학습된 예측"을 바탕으로 만든다

가장 인기 있는 camera LUT는 ARRI Alex Log-C to Rec 709 LUT다.   이 LUT는 Log로 촬영한 이미지를 육안으로 보기 좋게 확장시켜준다.  하지만 이 LUT도 모든 상황에 적용할 수 있는 만능 LUT는 아니다.

사실 ARRI는 홈페이지를 통해 사용자가 해당 LUT를 20가지도 넘는 방식으로 변형하여 사용할 수 있게 해주고 있다.  만약 ARRI의 camera LUT가 만능이라면 ARRI가 왜 이런 옵션을 제공하겠는가?  

 

그럼 이제 어떡해야 할까?  

 

-LUT의 작동 방식을 이해해보자

필자는 여러 건의 포스팅을 통해 LUT의 작동 방식을 설명해왔다.  (이론적으로 말고 실질적으로 쓸 수 있도록 말이다!)  왜냐하면 컬러리스트로서 나는 LUT를 창의적인 툴이라 생각하고 그래서 LUT를 창의적인 관점에서 바라보는 것이 중요하다고 믿기 때문이다.

 

아래 *비디오에서 필자는 다른 노출값으로 촬영된 한 가지 이미지에 똑같은 LUT를 적용하면 어떤 결과가 나오는지 테스트 해두었다.  즐감하시길!

 

-패트릭

 *비디오는 아래 본문 링크로 들어가면 볼 수 있습니다.

 

[원문]

링크: https://mixinglight.com/portfolio/understanding-luts/

 

-What is a LUT (and how do you use a LUT)?

 

Updated: August 2, 2016 – edited text for clarity

 

One of the most popular Camera LUTs you’ll come across is that ‘ARRI Alexa Log-C to Rec 709’ LUT. It takes a flat Log-encoded image and expands it out to  make it look more normal to the human eye. But the one thing a LUT like this isn’t, is one-size-fits-all.

In fact, not only isn’t this type of LUT not one-size-fits-all, ARRI has a web page that will allow you to create over two dozen different types of LUTs for you to experiment with. If one size did indeed fit all, why would ARRI offer this many options?

So – what’s the deal? What’s going on here?

 

Lets dig into how a LUT works

Over a series of articles, we’re going to dig into how a LUT works – not from a mathematical view – but from a practical, lets-apply-some-LUTs-and-see-what-happens view. Because, as a colorist, I consider these LUTs to be creative tools and it’s important to understand them from a creative perspective.

 

A Look-Up Table (LUT) is mathematically precise way of taking specific RGB image values form a source image – and modifying them to new RGB values by changing the hue, saturation and brightness values of that source image. A LUT can be scientifically precise (such as moving from the sRGB color space to the DCI P3 Color Space). A LUT can also be used creatively to impose a specific ‘Look’ on a source image, such as the Bleach Bypass look.

When reading about LUTs you’d think that there must be one single perfect LUT for whatever operation you’re performing… for instance, taking the LOG-recorded images from a Digital Cinema Camera and turning them into properly viewable High-Definition images.

You’d also think any LUT that comes from a camera manufacturer or that ships with your color grading software is a precise (and perhaps fool-proof) method of getting your ‘flat’ LOG images into a nice rich HD image.

 

Not so.

 

The problem with understanding LUTs

What many post-pros don’t understand is that there are several types of LUTs:

Technical LUTs – These types of LUTs are designed to transform an image from one color space / gamut to another. The end goal is to have the same image look perceptually identical on two different viewing devices. For instance: A plasma display and the output of your inkjet printer (technically, this is the goal of ACES – an in-development color space that covers the human visual spectrum – but conceptually the end-goal is the same).

 

Creative LUTs – These types of LUTs can be generated in software, allowing – for instance – completely different grading apps to share looks between them.

The problem occurs when we assume a Creative LUT is actually a Technical LUT. And there’s a broad type of common color correction LUT where this incorrect assumption happens regularly:

 

Camera LUTs – A good example of this kind of LUT is the ARRI Alexa Rec 709 LUT, designed to be applied to footage recorded to ARRI’s flat Log-C recording setting. This type of LUT is really a merging of Technical and Creative LUTs. A Camera LUT seems like it’s operating with Mathematical precision. And you’d think Camera LUTs should work precisely the same way every time you use them. But they don’t. Why?Because of…Exposure. As the amount of light hitting the sensor changes – and the relationship between the darkest shadows and brightest highlights change – so does the effect of a LUT on that image.The end result: A Camera LUT is a creative tool designed with a specific purpose in mind. But what it’s NOT designed to do is take every image recorded by that camera and make it perfect every time. It’s just not possible. Professionals new to LUTs often find this is a hard concept to internalize.

 

One of the most popular Camera LUTs you’ll come across is that ‘ARRI Alexa Log-C to Rec 709’ LUT. It takes a flat Log-encoded image and expands it out to  make it look more normal to the human eye. But the one thing a LUT like this isn’t, is one-size-fits-all.

In fact, not only isn’t this type of LUT not one-size-fits-all, ARRI has a web page that will allow you to create over two dozen different types of LUTs for you to experiment with. If one size did indeed fit all, why would ARRI offer this many options?

So – what’s the deal? What’s going on here?

 

Lets dig into how a LUT works

Over a series of articles, we’re going to dig into how a LUT works – not from a mathematical view – but from a practical, lets-apply-some-LUTs-and-see-what-happens view. Because, as a colorist, I consider these LUTs to be creative tools and it’s important to understand them from a creative perspective.

반응형