LUT를 쓸 때 주의할 점 네 가지 by Robbie Carman
공부/기본 이론

LUT를 쓸 때 주의할 점 네 가지 by Robbie Carman

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URL : http://blog.naver.com/dwater1/220825835254 

LUT를 먹이기 전에도 조정하고 후에도 조정하고! (사진출처) http://www.cineticstudios.com/blog/2014/09/a-whole-lut-of-fun-using-luts-creatively.html

 

 

첫째, (LUT를 적용하기 전에) 이미지를 먼저 준비시켜라

LUT는 그저 단순한 수학공식에 불과하다.  LUT는 당신의 이미지가 어떻게 "보이는지" 알 수 없다는 뜻이다.  당신의 이미지가 언더/오버 노출되었는지, 화이트 밸런스가 제대로 잡혔는지 LUT는 모른다.  LUT는 그저 들어오는 신호를 자기 공식에 따라 변형시킨 뒤 출력할 뿐이다.  따라서 당신의 이미지에 무작정 LUT를 적용시키면 처참한 결과를 보게될 것이다.  

 

이럴 땐 어떡해야 할까?

 

제발 다른 LUT를 다운받는라 시간을 낭비하지 말자.  다른 LUT을 적용시켜도 결과는 마찬가지일 것이다.  어떤 이미지든 LUT를 사용하려면 해당 LUT를 적용하기 위한 준비가 필요하다.  예를 들면 노출이나 컬러의 발란스 등등 말이다.

 

기억하자!  LUT는 바보 같은 수학공식일 뿐이다!

 

LUT를 먹인 다음에, LUT를 먹인 node 바로 앞에 새 node를 만들어보자.  그리고 새 node에서 화이트 발란스나 노출값 등등을 조정해보자.

 

주: 필자는 다빈치 리졸브 프래그램을 기준으로 설명하고 있습니다.  다빈치의 node는 포토샵의 layer와 비슷한 개념입니다.

 

 이렇게 했을 때 LUT를 적용한 이미지가 멀쩡하게 보인다면, LUT를 빼고 다시 이미지를 확인해 보자.  바로 이것이 해당 LUT가 원하는 이미지의 상태다.  이런 상태로 이미지를 "준비"하지 않고 LUT를 먹이면 LUT는 제대로 작동하지 않는다.

 

모든 상황에 적용할 수 있는 LUT따위는 존재하지 않는다.  특히 특정 카메라와 특정 log 감마와 색공간에 맞춰서 디자인된 LUT는 다른 카메라에 적용할 수 없다.  (예를 들면 sony s-log를 위해 만든 LUT를 canon c-log에 적용할 수 없다)

 

*주: LUT를 인스타그램 필터 처럼 생각해서 적용하면 안 먹힌다는 얘기입니다.  따라서 node(포토샵 layer 개념이라고 했던)를 짤 때 1) 준비 node -> 2) LUT node 의 순서로 해보라는 거에요.

 

*주: LUT에는 몇 가지 종류가 있고 각각의 작동방식이 다릅니다.  이에 대한 포스팅을 해두었으니 참고하세요.

http://blog.naver.com/dwater1/220810673551

 

 

LUT가 대체 뭡니까? 그거 어떻게 쓰는 거에요? by Patrick Inhofer (MixingLight.com)

Look-Up Table(LUT)는 색상hue, 채도saturation, 조도brightness를 "수학적으로 정확하게" 조정하여 ...

blog.naver.com

둘째, LUT를 적용하기 전에 조정하고 LUT를 적용한 다음에도 조정하라.

(첫 번째 조언을 받아들여서) LUT 적용할 장면을 미리 조정했다 하더라도 역시나 마찬가지로 LUT를 먹인 화면에 생긴 문제가 여전히 개선되지 않을 수 있다.  LUT라는 공식에는 융통성이 없기 때문에 당신 이미지의 콘트라스트나 컬러를 자기 뜻대로 재해석 해버린다.  (예를 들어, LUT가 이미지의 하이라이트 영역을 제 멋대로 깎아버려서 당신이 더 밝히고 싶다고 해도 불가능하게 만들어버리는 경우가 생긴다)

 

이럴 땐 LUT랑 싸우거나 아니면 다른 LUT 찾느라 시간낭비하지 말고 LUT 적용한 node 뒤에 새로운 node를 만든 다음 콘트라스트나 컬러 발란스를 다시 조정하는 것이 좋다.  다시 말해 LUT 적용한 node의 전과 후를 왔다갔다 하면서 작업하라는 얘기다.  

 

*주: 1) 준비 node -> 2) LUT node -> 3) 조정 node 이렇게 3개의 node 구조를 활용하라는 제안입니다.  이 포스팅의 맨 위에 있는 사진을 참고하세요!

 

셋째, 오퍼씨티를 조정해라!

어디선가 구매한 LUT를 적용해보면 멋진 룩을 만들어 주기는 하지만 결과물이 너무 쨍해지는(LUT의 영향이 너무 강한) 경우가 있다.  그럴 땐 이런 것 저런 것 만지느라 고생하지 말고 다빈치 리졸브의 Key Output Gain Control을 이용해서 오퍼시티를 줄여버리자.  

 

*주: 리졸브 이외의 툴에서도 LUT의 오퍼시티opacity를 조정할 수 있습니다.

 

넷째, LUT를 사용하지 말자!

최근에 우리 컬러 그레이딩 싸이트에 놀러오는 친구들이 이런 말을 하기 시작했다.

 

"야!  럿lut 따위 집어치우고 그냥 직접 그레이딩 해버렷!"

 

전적으로 동의하는 말이다.  대부분의 친구들이 LUT를 써보겠다고 귀중한 시간 낭비하는 경향이 있다. LUT 찾고, 적용해보고, 수정하느라 고생할 바에 그냥 직접 손으로 해버리자.  알잖아, 그냥 컬러 휠이라든가 커브 등등을 조정하란 말야.  

 

같이 생각을 해보자.  LUT가 하는 일이 뭐지?

 

LUT가 하는 건 결국 콘트라스트와 채도, 그리고 약간의 컬러 발란스를 조정하는 일이다.  LUT가 하는 일은 모두 당신이 직접 할 수 있다.  만약 콘트라스트/채도/컬러발란스 등등을 조정할 줄 모른다면, LUT를 쓰면서도 계속 헤맬 수 밖에 없다.  (log로 촬영한 화면으로 겁나 연습하란 말야...)  

 

물론 creative LUT들이 어떤 아이디어를 줄 수는 있다.  하지만 나는 input/camera LUT은 거의 쓰지 않는다.  손으로 직접 하는 것이 수학적으로 완벽하지는 않을 수도 있겠지만 LUT에 의존하는 것 보다 훨씬 자유도가 높고 LUT 적용하느라 애쓰는 시간을 절약할 수 있어서 훨씬 낫다.

 

===== 영어 원문 =====

 

LUT Insight #1: Prepare The Image

This is BY FAR the biggest concept that will trip you up. And in the Video below, it’s what I tackle first.

Remember, a LUT is dumb math, it doesn’t know what your shot ‘looks like’. Is your shot under-exposed, over-exposed or was the white balance set wrong? The LUT has no idea, it just applies a hard-coded set of values to transform the incoming signal—which means the initial result of the LUT may look terrible!

So regardless of if you’re applying an input LUT or a creative LUT – if the signal isn’t what the LUT is expecting, bad things happen. This is where a lot people get frustrated with LUTs – so, what should you do if this happens to you?

Do NOT jump back on your computer and download an endless stream of LUTs that ‘might’ work. You’ll only have the same repeated frustration because the LUT usually needs you to do some prep work on the image—by adjusting its overall exposure, color balance, saturation or some other characteristic.

Remember LUTs are DUMB!

Just apply the LUT and then, in a filter or node before the LUT, fix your white balance or exposure problems. The LUT will make it clear if the shot is too dark or if the color balance is wrong. Once the image looks good with the LUT applied, you can turn off the LUT and you’ll see how the LUT wants images prepared, for it to do its job (again, in the video below you’ll see this in action).

Related, there is no such thing as one size fits all with at LUT – this is especially true for camera patch/input LUTs that are based on the specfic colorimetry of a particular camera.  You may have found (or made) a perfect LUT for your log BMD camera shots, but that same LUT mostly likely will produce horrible results on an Arri Alexa shot.

LUT Insight #2: Work After The LUT (And Then, Before The LUT)

While preparing a shot for LUT is something you almost always need to do, you’ll also run into problems at this prep stage.

Because of the hard coded math of a LUT, it might be that you’ve applied a LUT that limits the contrast range, or color of your image (for instance, the LUT rolls off the highlights that makes it nearly impossible to brighten the shot the way you want to). Instead of constantly fighting the LUT (or worse yet, spending hours swapping out different LUTs) sometimes you’ll have to grade downstream of the LUT to precisely set where you want your final blacks and whites to sit.

In other words, when working with LUTs it’s normal that you’ll move back and forth before the LUT and after the LUT (tweaking your color corretion) to get the desired results.

I’ll show you an example of post LUT grading in another example in the movie below.

LUT Insight #3: Creative LUT Superpower–Opacity!

If you buy commercially available creative LUTs, often times they produce cool but very strong looking results.

When this happens, I see people struggling and wasting time on their color grading to tone down the Look.  Instead, when I find myself in the situation of an overally strong LUT, in DaVinci Resolve I jump right to the Key Output Gain Control and dial it back. Or in a non-linear editor, I’ll back off the opacity of the LUT.

This allows you to adjust the intensity of the applied LUT, dialing it to taste very quickly.

LUT Insight #4 Death To LUTs!  

Recently, on various message boards I have seen a friend of Mixinglight.com, (he’s a member too) Marc Wielage, mention several times in regard to questions on LUTs (paraphrasing here) – Throw away the LUT and Just Grade the shot!  

I agree with Marc – especially when it comes to Input LUTs. Everyone seems to get stuck on those LUTs and waste a lot of valuable time.

Instead of finding, applying, and then tweaking the results of a LUT—to get a LOG clip to look ‘normal’, just color correct the shot! You know, using color wheels or curves!

Think about it, what is the LUT really doing?  It’s adding contrast, saturation and probably a bit of color balance.  If you’re using a LUT you should know how to do those things! If you don’t know how to add contrast, saturation or how to color balance a shot—then LUTs will forever frustrate you and you should master those skills first (and you can master those skills on LOG- or flat-recorded images).

I still think there is a place for creative LUTS, but I almost never use an input/camera patch type LUT.  While the manual approach might not be technically perfect, I feel it provides me with a ton of flexiblity and none of the hassle that comes along with finding a LUT for that purpose.

 

원문 링크:

https://mixinglight.com/portfolio/4-things-to-know-about-working-with-luts/

 

 

4 Things To Know About Working With Look Up Tables

Using Luts in a color correction workflow is common, but everything doesn't always worked as planned. Learn 4 ways to work around look up table limitations

mixinglight.com

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